Noutăți

Daniel Kretinsky, investitorul care a cumpărat Europa FM, sub lupa presei franceze. Ce scriu despre el Liberation și Le Monde

”Daniel Kretinsky, un magnat ceh controversat, ia cu asalt presa franceză ”, scrie publicația de stânga Liberation, citată de Rador, care notează că, deși necunoscut în Franța până acum, cvadragenarul se pregătește să cumpere Télé 7 Jours, Elle, Marianne și mai multe titluri ale grupului Lagardère. “Este o operațiune de anvergură. Floarea presei franceze va trece sub pavilion ceh”, subliniază Pauline Ades-Mevel, responsabilă a biroului “Uniunea Europeană și Balacanii” pentru “Reporters sans frontière” (RSF), citată de Liberation. Societatea Czech Media Invest (CMI), primul grup de media ceh – până acum necunoscut la Paris – s-a lansat în achiziționarea masivă de ziare de la Lagardère. Marți, CMI a cumpărat deja de la gigantul Lagardère posturile de radio internaționale din Republica Cehă, Polonia, Slovacia și România cu 73 de milioane de euro.

“Grupul caută să se diversifice, căci până acum nu avea decât ziare”, arată Pauline Ades-Mevel. Și operațiunile nu se opresc aici, de câteva zile. CMI poartă negocieri pentru a cumpăra mai multe reviste, printre care Elle, Télé 7 Jours și Marianne, care ar putea fi prima pe listă. “Czech Media Invest a făcut pentru Marianne o propunere fermă de achiziție de 91% din capitalul acesteia”, arată joi, într-un comunicat, săptămânalul aflat în reorganizare judiciară din ianuarie. Nu mai trebuie decât “consultarea instanțelor reprezentative ale salariaților și aprobarea Tribunalului Comercial din Paris”, precizează comunicatul.

Arnaud Lagardère dorește să-și reducă prezența în presă, dificil de rentabilizat de mai mulți ani. Grupul dorește să nu păstreze la final decât Paris Match, Journal du Dimanche și postul de radio Europe 1. O afacere nesperată pentru grupul ceh, care este nesătul: “CMI este în continuu în căutare de ocazii interesante de investiții, cu alte cuvinte, de active media de calitate la un preț bun”, a arătat pentru Agenția France Presse un membru al președinției și purtător de cuvânt al grupului, Daniel Castvaj. Dar ce se ascunde în spatele acestor operațiuni? Daniel Kretinsky, cofondator și șef al CMI, este un miliardar ceh de 42 de ani al cărui nou obiectiv este de a face din Franța “pilonul strategiei sale de expansiune internațională”. El vorbește rar în fața media și omul de afaceri îngrijorează sindicatele din ramura media a Lagardère.

”Oligarh”

Coproprietar al clubului de fotbal Sparta Praga, Daniel Kretinsky este și al cincilea cel mai bogat om din țară sa, potrivit Forbes. Personalitate controversată, numele lui a apărut în anchetă Panama Papers pentru că deține o societate cu sediul în Insulele Virgine britanice. Averea și-a creat-o în domeniul energiei cu grupul EPH, cunoscut pentru cumpărarea sistematică în Europa a centralelor pe cărbune. În total, EPH controlează circa 50 de societăți în Republica Cehă, ca și în Germania, în Marea Britanie, în Ungaria, în Italia și în Slovacia, cu o cifră de afaceri de 4,9 miliarde de euro în 2016.

“Daniel Kretinsky face parte dintre cei trei oligarhi care au contribuit la schimbarea peisajului mediatic ceh, care aparținea înainte unor grupuri străine. El a început prin a cumpăra grupul Ringier Axel Springer CZ din mâinile germanilor și elvețienilor și l-a redenumit Czech News Center (CNC). Astăzi, el se poate mândri că deține ziarele cele mai citite din țară”, explică Pauline Ades-Mevel.

Societatea CNC aparține grupului CMI și publică ziare și reviste citite de circa 3,5 milioane de persoane, în această țară de 10,6 milioane de locuitori. Este vorba de tabloidele Blesk și Aha! și de ziarul Sport, ca și de unul din principalele săptămânale ale țării, Reflex. În 2016, CNC a realizat un beneficiu net de 19 milioane de coroane, adică 751.000 de euro. O situație care o îngrijorează pe Pauline Ades-Mevel.  În 2016, ea denunța deja acapararea de către șeful CMI a media cehești, o stare de concentrare care pune în pericol pluralitatea media, după părerea ei.

Le Monde: Concentrarea în media atinge cote critice

La rândul său, publicația de dreapta, Le Monde, se întreabă: Este demersul miliardarului Daniel Kretinsky în Franța doar o nouă etapă a războiului pe care îl duc oligarhii din țara sa, prin intermediul media? În 2017, Republica Cehă se afla pe un foarte onorabil loc 23 în clasamentul “Reporters sans frontières” în ce privește libertatea presei (RSF). Dar riscă să se prăbușească în clasamentul pe care asociația intenționează să-l prezinte zilele următoare, deoarece concentrarea în media atinge cote critice.

Înainte de criză, ziarele erau deținute în proporție de 80% de investitori străini. Dar din 2008, noii oligarhi se luptă pentru influență, luptă la care participă, în felul lui elegant, dl Kretinsky. Piața cehă, asemenea unei tendințe ce se poate observa în toate țările care s-au alăturat Uniunii Europene după 2004, se împarte acum între câțiva oameni de afaceri care își datorează averea privatizărilor din anii 1990.

Printre ei se află prim-ministrul Andrej Babis, care deține mai multe cotidiene formatoare de opinie (Mlada fronta DNES, Lidové noviny și Metro), un săptămânal, site-uri și postul de radio “Impuls”. Mai e și un anume Zdenek Bakala, fost proprietar al unui complex minier, care și-a oferit în urmă cu zece ani un cotidian economic, un săptămânal și un site de știri. Cât despre Marek Dospiva, el domină presa regională din 2015, când Jaromir Soukup a cumpărat un canal de televiziune și două săptămânale.

În 2016, RSF vorbea despre oligarhi care se folosesc de presă pentru “a-și reduce la tăcere adversarii” și denunța o “confiscare a puterii economice, politice și mediatice” într-o zonă geografică aflată în tranziție spre democrație, marcată încă de deceniile de regim comunist și unde cultura independenței jurnalistice nu este chiar aceeași ca în Europa occidentală. Paranteza fermecată a deceniilor 1990 și 2000, care a fost marcată de o libertate de ton inedită, pare în orice caz încheiată de-a binelea.

Cine sunt investitorii care cumpără posturile Europa FM, Virgin Radio și Vibe FM